پردیس شهیدرجایی قزوین

برگزاری نشست علمی- تخصصی بررسی محتوای کتب جدید التالیف پایه های ابتدایی دردانشگاه فرهنگیان استان قزوین

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین روز یکشنبه مورخ 27/8/97 ساعت 8 صبح ، نشست علمی- تخصصی با موضوع بررسی و تحلیل محتوای کتب جدید التالیف پایه های مختلف تحصیلی بر اساس مولفه های موجود در سند تحول بنیادین به همت واحد پژوهش و با سخنرانی دکتر یوسفی مدیر امور پردیس های استان وعضوهیئت علمی دانشگاه و با حضور اساتید کارشناسان ودانشجویان پردیس بنت الهدی صدرقزوین برگزار شد.

دراین نشست ابتدا دکتر یوسفی طی سخنان مبسوطی محتوای کتب جدیدالتالیف ابتدایی رابرای حاضران تبیین وتشریح کرد.در این طرح پژوهشی نوع پژوهش، روش،جامعه آماری عناصرو اهداف تفصیلی برنامه های درسی و تربیتی دوره ابتدایی مبتنی بر سند تحول بنیادین مورد بررسی قرار گرفت.

از جمله مواردی که در کتب درسی ابتدایی به آن توجه شده است: جامعه عدل جهانی، میراث نظری و عملی حضرت امام خمینی، تعلیم و تربیت، معضلات زیست محیطی، شایستگی های پایه، سلامت جسمانی، نقش تربیتی اماکن مذهبی، منافع و مصالح فردی و اجتماعی، صیانت از وحدت ملی، وطن دوستی، تقویت گرایش به زبان و ادبیات، مسئولیت پذیری، روحیه کار آفرینی و علم نافع است.

بیشترین فراوانی در مباحث کتب درسی ابتدایی علم نافع می باشد و پس از آن محوری که بیشترین تمرکز بر روی آن وجود دارد جامعه عدل جهانی است. در ادامه اساتید محترم علوم تربیتی، کارشناسان و دانشجو معلمان دیدگاهها و سوالات خود را مطرح نمودند.

از جمله مسائل مورد بحث دراین جلسه تعداد کتب مورد بررسی بودکه 44 کتاب مورد بررسی قرار گرفت. درموردبحث و بررسی پیرامون عدل جهانی دراین جلسه در مورد عدل جنسیتی  گفتگو شد. جایگاه مهارت های زندگی در این پژوهش نیز از مسائل مطروحه توسط اساتید بود و مقایسه ایران با سایر کشورها وتاکیدشدکه در ایران بیشتر به علم نافع که همان آموزش مباحث علمی است توجه می شود اما سایر کشورها از جمله ژاپن تاکید بیشتری بر مهارت آموزی دارند.

در انتهای جلسه نیز به بسترسازی لازم در جامعه و نقش مهم معلمان در جهت فرهنگ سازی مفاهیم موجود در سند تحول بنیادین و نهادینه کردن مفاهیم کتب درسی در دانش آموزان از طریق توجه به مسائل فرهنگی و ایجاد تغییرات مثبت زیربنایی اشاره شد.