پردیس شهیدرجایی قزوین

سفر مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قزوین به ژاپن

 

بسمه تعالی

پس از بازگشت هیات اعزامی دانشگاه فرهنگیان کشور از ژاپن، که دکتر یوسفی مدیریت امور پردیس های استان قزوین نیز در معیت آقای دکتر مهر محمدی ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور، در این سفر حضور داشتند؛ کارگاهی جهت انتقال تجربیات آموزشی ژاپن به اساتید و کارکنان دو پردیس، در سالن کنفرانس پردیس شهید رجایی برگزار گردید، که در ادامه گزارش مدیریت امور پردیس های استان از این سفر تقدیم می گردد:

روز یکشنبه مورخه 1396/04/11 راس ساعت 10 شب پرواز از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) - پس از انجام تشریفات پرواز -  شروع شد. اولین چیزی که در فرودگاه امام توجه اعضای گروه را به خود جلب نمود نمازخانه فرودگاه بود که فضای لازم برای انجام فریضه واجب نماز برای مراجعه کنندگان را نداشت و اولین چیزی که در فرودگاه آیچی ژاپن توجه اعضای گروه را به خود جلب نمود وجود نمازخانه ای بسیار زیبا و مرتب در آنجا بود.

و اولین فردی که در آنجا ملاقات کردیم پروفسور آرانی ( که ایرانی و از اساتید علوم تربیتی دانشگاه آیچی ژاپن ) بودند،ایشان به استقبال هیأت دانشگاه فرهنگیان ایران آمده بودند. ساعت 11 صبح روز سه شنبه مراسم رسمی انعقاد تفاهم نامه در دانشگاه تربیت معلم آیچی بین آقای دکتر مهرمحمدی ریاست دانشگاه فرهنگیان با رئیس دانشگاه آیچی آغاز شد. پس از صرف ناهار بازدید از قسمت های مختلف دانشگاه، از کلاس درس گرفته تا خوابگاه دانشجویان و  بازدید از اتاق رئیس دانشگاه به عمل آمد.

روز چهار شنبه  ساعت 10 صبح بازدید از مدارس وابسته به دانشگاه بود، که ابتدا از مدرسه استثنایی بازدید صورت گرفت. این مدرسه دارای دانش آموزانی بود که از نظر ذهنی مشکل داشتند، و آنچه که در این مدرسه جلب توجه می نمود وجود معلمانی با حوصله، شاداب که با نهایت دقت به آموزش آنها در دروسی مانند هنر، تربیت بدنی، موسیقی، ریاضی، زبان ژاپنی و روابط اجتماعی می پرداختند.

در ادامه به بازدید مدرسه ابتدایی پرداختیم و آنچه که اعضای گروه را متعجب کرد جمعیت بالای کلاس، استفاده از تخته سیاه قدیمی، وجود اتاق بهداشت، آزمایشگاه های مجهز، کارگروهی، اظهار نظر دانش آموزان در دروس، اجرای دقیق آزمایش های علوم و انجام فعالیت ها و کارهای ضروری منزل بطوریکه آنها را برای زندگی فردا آماده می کرد، بود.

بعدازظهر چهارشنبه به بازدید قلعه تاریخی اوکازاکی پرداختیم. روز پنج شنبه به بازدید مدرسه متوسطه اول رفتیم. آنچه که توجه همه را جلب می نمود ساخت کیف کمک های مورد نیاز در زلزله بود که هر ژاپنی باید در هنگام زلزله بهمراه داشته باشد.

مدرسه بسیار تمیز و مرتب بود و آنچه که در تمام مدارس مشهود بود؛ روحیه همکاری در بین تمام اعضای مدرسه از دانش آموز گرفته تا مدیرمدرسه وجود داشت؛ که توام با نظم و انضباط بود.

هیأت دانشگاه بعد ازظهر پنج شنبه به دانشگاه آیچی مراجعه نمودند که با گرمی بی نظیری از طرف هیأت رئیسه دانشگاه آیچی روبرو شدند ودر نهایت با بدرقه آنها ژاپن را ترک کرده به ایران عزیز بازگشتیم. ولی آنچه اینجانب را از سفر ژاپن بشدت تحت تأثیر قرار داد، عبارتند از:

  1. وجود ساختمان های بزرگ برای مراکز آموزشی و خانه های بسیار کوچک با متراژ پایین برای زندگی .
  2. دانشگاه های تربیت معلم دارای مدارس وابسته استثنایی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم می باشد.
  3. اجرای دقیق کارورزی توسط دانشجویان و اساتید در مدارس وابسته و غیر وابسته.
  4. تمیز بودن کل مراکز آموزشی.
  5. وجود ظروف مختلف تفکیک زباله در هر طبقه از ساختمان های آموزشی.
  6. وجود سالن های ورزشی متعدد در مراکز آموزشی.
  7. بعد از آزمون صلاحیت حرفه ای p دانشجویان معلم می شوند و 0 به سایر شغل ها روی می آورند.
  8. فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت معلم آیچی در رشته ابتدایی باید یک تخصص در زمینه ریاضی، علوم، هنر و ... بگیرند.
  9. در دانشگاه آیچی آموزش مذهبی نداریم ولی آموزش، آموزشِ اخلاق داریم.
  10. انگیزه معلمی در بین دانش آموزان توسط معلمان در مدارس بوجود می آید ولی دانشگاه نیز با اجرای فعالیت هایی که در زمینه محیط زیست، روابط اجتماعی، روش های حل مسأله، اجرای کارهای داوطلبانه، حل تمرین و ... انجام می دهد این انگیزه را تقویت می نماید.
  11. نگاه رفتارگرایانه در جذب معلم با اجرای حقوق دانشجویی، بیمه و ... وجود ندارد.
  12. هدف جامعه ژاپنی رشد و توسعه و تعالی مملکت است.
  13. همه ژاپنی ها اعتقاد دارند که ژاپن معادن و منابع زیرزمینی نداریم ولی با تلاش همه ملت می توانیم مملکتی آباد داشته باشیم.
  14. هیچ نیروی خدماتی در مراکز آموزشی برای نظافت کلاس ها، راهروها و .... مشاهد نمی شود.
  15. سلسله مراتب اداری در مراکز آموزشی بسیار دقیق اجرا می شود.
  16. قریب به اتفاق جامعه ژاپنی بطور همزمان نمی توانند دو یا بیشتر فعالیت ذهنی انجام دهند.
  17. بسیاری از معلم ها در روزهای تعطیل برای اجرای فعالیت فوق برنامه به مدرسه می روند.
  18. بعلت کاهش جمعیت دانش آموزی رقابت برای وارد شدن به شغل معلمی در ژاپن روز به روز افزایش می یابد.
  19. تکنولوژی در کلاس های درس ژاپن هنوز قدیمی است چون آنها اعتقاد دارند فعالیت هایی که توسط معلم با دانش آموزان صورت می گیرد سبب افزایش روابط اجتماعی می شود.
  20. در تمام مراکز آموزش عالی آسانسور مشاهده می شود ولی افراد تمایلی به استفاده از آن ندارند.
  21. در آموزش ژاپن ابتدا می نویسند سپس روی آن اظهار نظر می کنند.
  22. در ژاپن دانش مهمتر از علاقه می باشد.

23-در ژاپن هرگز نمی گویند ببینم فردا چه می شود.

  1. در ژاپن عقیده براین است اگر اشتباه کنیم ممکن است آخرین اشتباه باشد و فرصت جبران نداریم.

25-در کلیه مدارس ژاپن در یک هفته قبل از آغاز سال تحصیلی جشنواره طرح درس درس پژوهی برگزار می شود و هر سال کتابچه ای از آن منتج می شود.

  1. در دانشگاه ها حضور بازنشسته ها برای هدایت دانشجویان برای عبور از آزمون های تعیین صلاحیت حرفه ای بسیار چشمگیر است .

27-غالب دانش آموزان موبایل دارند ولی هیچکس از آن در کلاس استفاده نمی کند.

28-فضای آموزشی کلاس ها به گونه ای است که اولاً نور از دو طرف وارد کلاس می شود و ثانیاً فضای درون کلاس در رویت هر بیننده که از راهرو عبور می کند می باشد.

  1. استفاده از تکنولوژی در متوسطه دوم بیشتر از سایر دوره ها (ابتدایی و متوسطه اول) می باشد.
  2. آمار دانش آموزان در کلاس های درس بسیار بالا می باشد.
  3. هر دانش آموز موظف است ایده ها و نظرات خود را در یک برگه بطور انفرادی بنویسد و به افراد گروه ارائه دهد سپس در نهایت نظر گروه به کلاس ارائه می شود.

32-در اتاق مدیران عکس های مدیران سابق مدرسه مشاهده می شود.

33- مدیر با سابقه کمتر از 20 سال در مدارس مشاهده نمی شود.

34- در بعضی از مدارس وابسته به دانشگاه آموزش دروس هنر، موسیقی، ورزش، ریاضی، زبان ژاپنی و مهارتهای برقراری ارتباط با دیگران به چشم می خورد.

35- در کلاس های درس ژاپن آنچه که بیشتر از همه به چشم می خورد آثار دانش آموزان و دانشجویان می باشد.

36- تمام دانش آموزان مقطع ابتدایی باید درس اقتصاد خانواده را آموزش ببینند.

37- بعد از فارغ التحصیلی در مدارس استثنایی آموزش و پرورش تا 3 سال فراگیران را تحت نظر دارد.

38- هر مراجعه کننده در مدارس باید کفش های خود را هنگام عبور از درب ورودی جابجا کند.

39- کار گروهی در ژاپن بسیار موفقیت آمیز بوده است.

40- افراد بصورت انفرادی از نظر علمی بالا نیستند ولی بصورت جمعی مسائل را خوب حل می کنند.

41- مصالح ساختمانی بسیار دقیق و با ظرافت خاصی بکار برده شده است.

42- هیچکس به فکر آسیب رساندن به محل تحصیل و اموال دولتی نیست چون همه فکر می کنند مال خودشان است.

43- انسان های بسیار مؤدب و صبور می باشند و خیلی دیر عصبانی می شوند.

44- آنها اعتقاد دارند که اگر می خواهید جای رئیس را بگیرید، رئیس خود را ارتقاء بدهید.

45- رعایت سلسله مراتب بحدی است که اگر مسئول اشتباه کند زیر دست هیچگاه نظری نمی دهد.

46- کار تیمی در بین دروس در مدارس بطور وضوح آشکار بود ولی ارزشیابی نهایی فردی بود.

47- اگر کاری برخلاف قانون از آنها بخواهید با لبخند و خیلی مؤدب آن کار را انجام نمی دهند .

48- محبت در بین کارکنان و مسئولین بسیار مشهود است ولی هیچگاه سوء استفاده صورت نمی گیرد.

49- انسانهایی هستند که در مورد هر چیزی اظهار نظر نمی کنند فقط در مورد آنچه که در تخصص و در ارتباط با شغل خود می باشد نظر می دهند.